moet een seringenboom elk jaar gesnoeid worden?

Een boomexpert zei dat ik de boom heel kort moest snoeien "paraplumodel" maar is dat nodig? Ten eerste bloeit de sering elk jaar heel mooi en bovendien het is nu al november. Dat zou mij ook wel erg laat lijken om nog te snoeien. Maar omdat de man als boomexpert bekend staat twijfel ik nu nogal.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.1K

Het beste antwoord

Als je de sering niet snoeit wordt hij steeds hoger en kun je er niet meer bij.

Een sering kan in een keer worden verjongd door alle stengels op zo'n 30cm af te knippen, het duurt dan ongeveer 2 tot 3 jaar voordat hij weer in volle glorie staat te bloeien.

Een sering kan het beste ieder jaar na de bloei worden gesnoeid, maar niet zo kort als hierboven beschreven.. De nieuwe scheuten bloeien dan een jaar later.

De onderstam van een sering kan uitlopen. Opslag moet worden weggescheurd. Uitlopers van de onderstam verbruiken voedsel van de geënte soort. Echt weghalen!.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://agaaths-weblog.50plusser.nl/?page=article&warticle_id=34407&De_Seringenboom

Toegevoegd na 17 uur:
Ja, het is eigenlijk veel te laat om nu te snoeien, want dan heb je volgend jaar geen bloemen op de gesnoeide takken.
Dan nu nog even een vuistregel die bijna altijd uitkomt: de planten die bloeien voor 21 juni (langste dag) snoeien net na de bloei, en de planten die bloeien na 21 juni snoeien in het najaar of het vroege voorjaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De meeste gewone Seringen soorten worden. worden 3 tot wel 5 m hoog en zeker net zo breed.
Voor een goede bloei is snoeien totaal niet nodig.

Vind je de boom te hoog worden, dan kan je hem ook uitstekend snoeien, en dan wel direct na de bloei!

Wil je een sering niet hoog laten worden, dan kan je hem ieder jaar snoeien.

De kwekers die bloemtakken van de sering kweken en verkopen, houden de sering erg laag, tot een 1.5 m. hoog struikje, ook dat gaat prima.

id de sering oud en lelijk aan het worden, dan kan de zaag er in en terug snoeien naar 1.5 m. hoogte lukt prima, het jaar er op, zal de boom al weer bloeien.
je kan er dus nooit iets aan verprutsen.

Maar snoei je niet direct na de bloei, dan zal hij een jaar niet bloeien.
Dus nu snoeien in nov. gaat prima, maar wel geen bloemen volgend jaar, omdat de bloemknoppen er nu al in zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan.
Wij hebben in de tuin twee seringen staan en die worden ongeveer 1 keer per jaar een beetje rond gesnoeid maar voorderest zal ik de reacties hier voor opvolgen ;)